Verslag van Rondje Pampus 2002:
De voorbereiding.
Iedereen weet dat Rondje Texel een enorm
commercieel gebeuren is geworden. Cisco staat niet toe dat je met je eigen
reclame zeilt. Bovendien ben je per rondje al gauw 500 euro kwijt aan het
inschrijfgeld, het lidmaatschap Vrienden van Texel, de overtocht en een
overnachting. En dan heb je nog geen meter gezeild. Het is helemaal knap lullig
als je net 10 meter gevaren hebt en je boot gaat aan gort in de branding. Het
risico van schade tijdens het Rondje Texel maakt ook de verzekering vaak een
stuk duurder. In 2002 was trouwens Cisco Systems voor de laatste keer
hoofdsponsor van het Rondje.
Muiderzand heeft een
ideale locatie om een lange afstandsrace te organiseren die een stuk veiliger is
dan Texel en daarom een stuk toegankelijker voor recreatieve zeilers. Nu hebben
in de loop der jaren onze eigen rondjes (“Rondje Oud Naarden”, “Rondje
Muiderzand” of “Kersseboom Regatta”) aan glans verloren, vooral omdat het
een paar keer niet doorging vanwege windstilte in de maand augustus. In de loop
van het vorige zeilseizoen ontstonden er ideeën om de lange afstandsrace op het
Ijsselmeer weer nieuw leven in te blazen. Vooral op initiatief van Willem
‘broodbus’ Geijssen kwamen er enthousiaste ideeën los. Het moest een
spraakmakende lange afstandsrace worden die zich in de toekomst moet kunnen
meten met een Rondje Texel of Rondje Tiengemeten. Met veel deelnemers en vooral
met veel gezelligheid. Een paar maanden voorbereiding gingen eraan vooraf. Het
evenement kreeg de naam “Rondje Pampus” en werd gepland drie weken voor het
Rondje Tiengemeten van vereniging Hellecat, onze grote concurrent. Een groot
evenement organiseren vergt veel van de wedstrijdorganisatie en van
vrijwilligers. In eerste instantie is aan Liesbeth Oosterhaagen (voorzitster
F18) gevraagd of Regatta Service Europe het gehele evenement kon organiseren,
maar uiteindelijk heeft de ‘vaste ploeg’ van ZV de Roerkoning zelf de
organisatie op zich genomen. Michiel van der Kwast had een site op internet
gemaakt waarop deelnemers zich konden vóórinschrijven met €5 korting. Anco
Garsten en Ronald Giethoorn hadden aanlokkelijke flyers en posters gemaakt
waarmee wij bij andere zeilevenementen konden leuren. Kees Beekman, Willem
Geijssen en Bas Venhuizen hebben zich enorm ingezet om sponsors te vinden om het
evenement betaalbaar te houden en leuk aan te kleden met T-shirts,
lunchpakketjes, paella, mooie prijzen en een leuke feesttent met muziek.
Uiteindelijk hebben vijf sponsors zich bereid gevonden om financieel bij te
dragen aan het succes van rondje Pampus:
Op vrijdagmiddag werd de
tent opgebouwd en feestelijk ingericht met vlaggen, verlichting, waterskies enz.
Bij wijze van test zette Martin Hilbrands het volume van zijn meegebrachte
geluidsinstallatie op 80 en de discodreun uit die mega boxen deden de
appartementenflats op hun grondvesten schudden. Het sfeertje zat er al goed in.
De lange afstandsrace.
Het mooie van Rondje Pampus is dat we
altijd mooie kruisrakken kunnen uitzetten op het open water en niet perse een
vaste baan hoeven te varen (in tegenstelling tot Texel en Tiengemeten). Zo
waren er 6 alternatieve banen bedacht die we konden uitleggen afhankelijk van de
windkracht en windrichting. De meest ideale baan is een lang kruisrak richting
Hoorn en dan weer terug plat voor de wind. De afstand van dit Rondje Pampus is
dan hemelsbreed ca. 50 NM (100 km) en zal afhankelijk van windkracht en
windrichting tussen de 4 á 8 uur duren. En hoe hebben de weergoden beslist op
zaterdag 14 september? Een prachtige windkracht 5 Bft uit Noord-Noord-Oost.
Idealere windomstandigheden konden we ons niet wensen. Een baan met een super
lang kruisrak richting Hoorn is wel erg zwaar, maar is voor het tactisch
wedstrijdzeilen het meest interessant. Dus zaterdagmorgen werd besloten de baan
van Rondje Pampus uit te leggen volgens de volgende route:
De route richting Hoorn en terug : 1.
Start tegenover
Muiderzand 2.
Het eiland Pampus aan
stuurboord houden 3.
Door de gate gelegen 1 NM
ten oosten van Paard van Marken 4.
Door de gate gelegen 1 NM
ten zuiden van bij Hoorn 5.
Door de gate gelegen 1 NM
ten oosten van Paard van Marken 6.
Door de gate gelegen 1 NM
ten westen van Blocq van Kuffeler 7.
Het eiland Pampus aan
bakboord houden 8.
Naar de finish tegenover
Muiderzand
|
Tussen 8 en 10 uur ’s
morgens konden de zeilers zich inschrijven en kregen zij allerlei goodies, zoals
de T-shirts met prachtige opdruk (Anco bedankt!). De lunchpakketjes waren
bedoeld om tijdens de race niet aan honger en dorst ten onder te gaan, maar ik
vraag mij af wie er uiteindelijk iets naar binnen heeft kunnen krijgen bij die
stevige wind en lastige golfslag.
Om 10 uur was de
briefing. De weersverwachting was NNO 5Bft en het zicht niet erg helder. Ondanks
het feit dat over het hele traject reddingsbrigade boten zouden mee varen, werd
de veiligheid en het eigen risico van de zeilers nog even benadrukt. Ook werd
bij de briefing uitgelegd wat de exacte posities van de boeien en
controleschepen waren en hoe deze het beste te herkennen zijn vanaf het water.
Voor enkele zeilers die een handheld gps mee wilden nemen (was dit handig?)
werden ook de waypoints gegeven.
Vol goede moed gingen 93
deelnemers het water op. De start moest 10 minuten worden gesteld omdat het
tijdens de startprocedure de toeter van het startschip het plotseling liet
afweten (een kapotte zekering, echt waar). Het eerste rak was een kort kruisrak
naar eiland Pampus zonder een aparte bovenboei, en vervolgens verder opkruisen
naar Paard van Marken. De zes controle schepen lagen inmiddels voor anker bij de
verschillende posities alwaar de tussentijden werden doorgegeven aan de wal. Bij
het clubhuis werden vervolgens de tussenstanden berekend op basis van de
doorgegeven tijden en de handicaps. Leuk voor het publiek dat in spanning zat te
wachten.
Remco Kenbeek en Paul
Brouwer hadden hun zinnen op het winnen van dit rondje gezet en lagen met hun
Hobie Tiger steeds voor in het veld, zowel qua zeiltijd maar helemaal qua
handicap. De gate (een denkbeeldige lijn tussen een boei en een zeiljacht) ter
hoogte van het Paard van Marken was voor velen moeilijk te vinden, want die lag
1,5 km ver uit de kust. De gate leek wel even op de fuik bij Oude Schild bij
Rondje Texel waar ook zeilers vaak bijna voorbij varen. Vanaf de controle boten
werden driftig mooie plaatjes geschoten als steeds de cats voorbij stoven. Ook
op enkele begeleidingsboten voeren fotografen mee en een radio- en TV-ploeg van
Omroep Flevoland. Vanaf het vuur van Marken was de koers Noord Noord Oost naar
het volgende waypoint bij Hoorn, maar dat was voorlopig niet met het blote oog
te zien. Pas halverwege dit kruisrak kon je het rode gevangenisdak bij Hoorn
onderscheiden. Kees en Willem lagen daar met de bigbuster speedboot bij Hoorn
voor anker en hielden de passerende boten nauwlettend in de gaten (ja toch?).
Het was erg frustrerend voor de kleinere boten die nog aan het kruisrak naar
Hoorn moesten beginnen toen de eerste koplopers onder spinaker alweer op de
terugweg waren. Terug vanaf Hoorn gingen de boten met spinakers verschrikkelijk
hard voor de wind.
Vanaf twee uur ’s
middags trok de wind nog wat extra aan en stond er flinke golfslag waardoor er
nog heel wat catamarans over de kop zijn geslagen. Er was wel wat schade te
betreuren. Een kapot roerblad, een gescheurd grootzeil en een paar uit elkaar
geknalde spies. Ook moest een reddingsboot vanaf Hoorn een cat terug slepen
waarvan de mast overboord was gegaan.
Na Hoorn moesten de zeilers opnieuw door de gate bij Paard van Marken, maar door de aangetrokken wind was de boei op drift gegaan waardoor de gate voor sommigen achterblijvers moeilijk te zien was. Daarna moesten de zeilers dwars oversteken naar Blocq van Kuffeler. Daar lag opnieuw een boei en een zeilboot met een hele ploeg joelende toeschouwers, die weten hoe belangrijk het is om de uitgeputte zeilers aan te moedigen voor de laatste loodjes. Vervolgens liep het rak langs de dijk halfwinds richting Pampus en het laatste rak onder spinaker terug naar het strand van Muiderzand. De finish lag pal voor de deur van het clubgebouw en was voor iedereen op het terras een prachtig schouwspel. Veel zeilers vonden de lange afstandsrace toch wel erg zwaar, sommige vonden hem zelfs zwaarder dan het laatste rondje Texel. Gedurende vier tot zes uur keihard knokken tegen irritante golfjes bij een windkracht 5 á 6 Bft vergt ook echt het uiterste van lichaam en geest. Maar als je eenmaal terug op het strand bent is de voldoening ook optimaal.
De uitslag.
Normaal gesproken zijn Hobie 16’s
altijd erg snel bij harde wind en veel halfwindse rakken, maar nu waren de
F18’s en F20’s met spinaker duidelijk in het voordeel bij deze lange
afstandsrace richting Hoorn. Remco Kenbeek en Paul Brouwer hadden met hun Hobie
Tiger in krap 4 uur de line honours te pakken, terwijl ze zelfs op handicap een
stuk later binnen hadden mogen komen dan de eerste F20 (Jean Louis en Guido
Flier) die twee minuten achter hun zat. De eerste 6 van de uitslag zijn F18’s
en daarna komen de F20’s. De eerste Hobie16 (Peter Manvis) kwam een uur later
binnen en behaalde een zeer verdienstelijke 11-de plaats. De laatste deelnemer
ging uiteindelijk na een kleine 6 uur varen over de finish. Eigenlijk een hele
goede fysieke en mentale prestatie van deze doorzetters. Negen deelnemers hadden
een DNF, omdat zij de race niet konden volbrengen vanwege schade of uitputting.
De uitslag van de lange afstandsrace van 14 september is verderop te lezen.
Direct na de
prijsuitreiking om 19:00 uur op zaterdag storten de uitgehongerde zeilers zich
op de paella. Die paella was nogal pittig en moest dus flink afgeblust worden
met vocht uit de tap. Daarna gooide de heer Hilbrands het volume nog even vol
open en kwamen de stramme beentjes van enkele die-hards nog een beetje los. Veel
zeilers hadden op het water toch veel energie verspeeld en gingen op huis aan
omdat er de volgende dag nog wedstrijden op het programma stonden.
Op de tweede dag werden
nog twee races gezeild op een up&down baan tussen Muiderzand en Pampus. Op
zondagmiddag werd de overall uitslag bekend gemaakt, waarbij de lange
afstandsrace als 1 wedstrijd meetelde. Helaas was het evenement
geen geldig Nederlands Kampioenschap voor de Hobie16, omdat er
uiteindelijk te weinig races waren gevaren. De prijzen werden uitgereikt aan de
nummers 1, 2 en 3 van vier verschillende klassen, namelijk de super cats (met
een handicap van onder de 100), de grote cats (met een handicap van 100 t/m
110), kleine cats (met handicap boven de 110) en de Hobiecats 16.
Concluderend was het
‘vernieuwde’ Rondje Pampus dit jaar een groot succes. Zonder
de hulp van een aantal mensen was het niet mogelijk om zo’n evenement
te organiseren. De sponsors, de vaste ploeg van de wedstrijdorganisatie, de
helpers bij de inschrijving, de beachmasters & beachmissen en alle andere
vrijwilligers worden hartelijk bedankt voor hun bijdrage aan dit geslaagde
evenement. Ook de bemanning van de controle schepen wordt hartelijk bedankt voor
hun tijd en inzet:
Naast de sponsors hebben
ook Bakkerij het Stoepje (Willem Geijssen), Expotech (Martin Hilbrands) en
Arianne Aarnoutse (verschrikkelijk jammer dat ze weggaat) hun steentje
bijgedragen voor het eten en de muziek.
Het was een prachtig
evenement, dus: volgend jaar weer een
Rondje Pampus?